Publikacijos

Teisės aktai nenumato jokios galimybės panaikinti senus ir nebeaktualius detaliuosius planus. Lygiai taip pat nėra galimybės ir juos greitai keisti ar koreguoti. Tokie detalieji planai gali trukdyti ne tik vienbučio ar daugiabučio namo, bet ir mokyklos ar valstybinės svarbos objekto, tokio kaip tarptautinis oro uostas, statybai. Būtent todėl tai yra ne tik statytojų, projektuotojų, bet ir savivaldybių bei visos valstybės problema. Dėl jos stabdoma miestų plėtra, o regionai dar greičiau nyksta, nes investuotojams apsunkinamas naujų darbo vietų kūrimas.

Detaliojo plano koregavimas ir keitimas

Detalusis planas gali būti tik koreguojamas arba keičiamas kitu detaliuoju planu. Iš esmės šios procedūros yra ilgos ir komplikuotos. Nors detaliojo plano korektūra yra šiek tiek trumpesnė procedūra už keitimą, ji dažniausiai trunka apie metus, neretai ir ilgiau. Taip yra ne tik dėl problemų teisės aktuose, bet ir savivaldybių bei kitų institucijų lėto darbo tempo. 

Teritorijų planavimo įstatyme yra įtvirtinta galimybė koreguoti detaliuosius planus formavimo ir pertvarkymo projektais, tačiau tai liečia tik žemės sklypų ribų keitimą. Jei 1998 metais parengtas detalusis planas, kuriame numatyta tik vienbučių namų statyba, žemės sklypo paskirties, tinkančios verslo centrui statyti, formavimo ir pertvarkymo projektu nepakeisite. Be to, reikia atkreipti dėmesį ir į tai, kad formavimo ir pertvarkymo projektai taip pat nėra trumpa ir paprasta procedūra. Dažniausiai jų trukmė, įskaitant kadastrinių matavimų bylų parengimą – apie 8 mėnesius.

Detalieji planai formavimo ir pertvarkymo projektais gali būti koreguojami tik miestų ir miestelių teritorijose. Vadinasi, jei kaimo vietovėje esančiame gyvenamųjų namų kvartale, kuris buvo suformuotas detaliuoju planu, norėsite sujungti du savo mažus sklypus į vieną, ar juos perdalinti, turėsite rengti detaliojo plano korektūrą. Tokiai smulkmenai, kuri tikrai niekam nesvarbi ir didelės žalos padaryti negali, tenka išleisti daugybę pinigų ir sugaišti metus arba daugiau laiko. Tektų atlikti beveik tas pačias procedūras, kaip ir norint keisti detalųjį planą didžiulio prekybos centro statybai miesto teritorijoje.

Galimi sprendimai

Visų pirma, turėtų būti sukurtas mechanizmas, kuriuo būtų galima greitai panaikinti nebeaktualius detaliuosius planus. Kad nebūtų panaikinti visi iš eilės detalieji planai, turėtų būti numatyti svarūs naikinimo pagrindai. Pavyzdžiui, jei detalusis planas trukdo įgyvendinti viešąjį interesą, tokį kaip miesto gatvės tiesimas, mokyklos ar Tesla gamyklos statyba. Arba jei miestui plečiantis senas detalusis planas leidžia statyti tik vienbutį namą, kai aplinkui jau statomi daugiabučiai namai ir tai neprieštarauja aukštesnio lygmens teritorijų planavimo dokumentams. Nebeaktualių ar trukdančių viešajam interesui detaliųjų planų naikinimas galėtų būti priskirtas savivaldybėms, kadangi savivaldybės juos ir tvirtina.

Antra, teisės aktai turėtų būti tobulinami remiantis logika ir atsižvelgiant į praktikoje pasitaikančias situacijas. Juk negali tos pačios procedūros būti taikomos kaime esančiam sklypui, kuriame norima statyti vienbutį gyvenamąjį namą, ir miesto centre statomam didžiuliam verslo ar prekybos centrui. Jei anksčiau gyvenamųjų namų kvartalas kaimo vietovėje galėjo būti formuojamas tik detaliuoju planu, o dabar formavimo ir pertvarkymo projektu, galbūt nežymiam sklypų ribų koregavimui galima būtų rengti formavimo ir pertvarkymo projektą?

Trečia, detaliųjų planų keitimo ir koregavimo procedūros turėtų būti supaprastintos. Pavyzdžiui, kam reikalingos sudėtingos ir ilgos visuomenės supažindinimo su detaliojo plano korektūra procedūros, kai norima sujungti du sklypus kažkur laukuose? Greičiausiai tam, kad būtų formaliai deklaruojama apie visuomenės dalyvavimą teritorijų planavime, nes tą galbūt rekomenduoja Europos Sąjungos aktai. Bet tai jokiu būdu nėra logiška ir paremta protingumu. 

Galiausiai, savivaldybės ir kitos institucijos turi pradėti dirbti efektyviai ir visas procedūras atlikti greičiau, nei per ilgiausią teisės aktuose nustatytą terminą. Be to, valdininkai turi naudotis iniciatyvos teise siūlyti neprotingų teisės aktų keitimą. Nei verslui, nei gyventojams, nei valstybei nėra naudingi šie ilgi biurokratiniai procesai. 

Kasparas Blotnys yra UAB "Miesto plėtra" teisininkas, kurio specializacija - teritorijų planavimas ir nekilnojamojo turto vystymas.

 

UAB "Miesto plėtra"

+370 687 21721

Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.

Susisiekite su mumis...